Onze visie op opvoeden
Vanuit de basis van veiligheid en vertrouwen helpen en stimuleren wij het kind. Wij proberen het kind die kennis en vaardigheden bij te brengen die het nodig heeft om zich als individu en als lid van de groep te ontwikkelen.
Pedagogische doelen
Binnen BSO Madelief wordt gestreefd naar een voor ouders en kinderen vertrouwde en veilige opvangsituatie en een verbreding van het opvoedingsmilieu voor kinderen.
In deze omgeving willen we kinderen stimuleren om stappen te zetten in de richting van de ontwikkeling tot zelfstandige, sociale en weerbare leden van de samenleving. Daarbij willen we zowel recht doen aan de individuele aanleg en mogelijkheden van het kind als aan het samenzijn in de groep.
Nadrukkelijk kiest BSO Madelief niet voor een uitgesproken levensbeschouwelijke visie in haar werken met kinderen . In principe zijn alle kinderen en hun ouders welkom en is er voor iedere visie, zolang deze een ander niet schaadt, ruimte binnen onze BSO.
In deze omgeving willen we kinderen stimuleren om stappen te zetten in de richting van de ontwikkeling tot zelfstandige, sociale en weerbare leden van de samenleving. Daarbij willen we zowel recht doen aan de individuele aanleg en mogelijkheden van het kind als aan het samenzijn in de groep.
Nadrukkelijk kiest BSO Madelief niet voor een uitgesproken levensbeschouwelijke visie in haar werken met kinderen . In principe zijn alle kinderen en hun ouders welkom en is er voor iedere visie, zolang deze een ander niet schaadt, ruimte binnen onze BSO.
Pedagogische uitgangspunten
- Het is voor ons noodzakelijk dat een kind zich veilig, vertrouwd en liefdevol benaderd voelt, in de omgeving en in de relatie met groepsgenoten en groepsleiding. Daardoor krijgt een kind meer zelfvertrouwen.
- Ieder kind is uniek en dient als zodanig in zijn eigenheid te worden geaccepteerd en gerespecteerd, zodat de mogelijkheden zichzelf te zijn zo optimaal mogelijk worden benut.
- Stimuleren van de ontwikkeling richting zelfredzaamheid en zelfstandigheid door als opvoeder niet altijd in te grijpen of oplossingen te bedenken, maar de kinderen het zelf te laten doen.
- Het kind als individu benaderen door aan te sluiten bij zijn individuele behoeften en in te gaan op zijn initiatieven, maar het kind tevens laten profiteren van de toegevoegde waarde van het samenzijn in een groep. Het kind leert zo om met andere kinderen en volwassenen om te gaan.